LIFESAVING - wodne ratownictwo sportowe

Współpraca


krajoweco.pl



rescuehouse.pl


Newsletter

Aby móc otrzymywać e-maile z LIFESAVING - wodne ratownictwo sportowe musisz się zarejestrować.

94. Przygotowanie do startu.



Przygotowanie do startu


czyli co robić przed wejściem na słupek, kiedy drżą nogi i nie wiemy właściwie czym płyniemy i co tu w ogóle robimy.



Czy jesteś gotowy do startu? Co powinieneś zrobić aby Twój rezultat był odbiciem ciężkiej pracy Twojej i trenera. Zawody to sprawdzian formy sportowej. Rywalizacja stwarza możliwość osiągania najlepszych rezultatów, ale Ty osiągniesz je tylko wtedy, jeśli do startu dobrze się przygotujesz.

Obserwując podczas zawodów niektórych zawodników, szczególnie w młodym wieku, można zauważyć wiele błędów, powodujących uzyskiwanie wyników słabszych od ich możliwości. Niszczą oni tym samym tygodnie, miesiące ciężkiej pracy treningowej. Potrzeba tu sporej pracy trenera, który musi przekonać pływaków, że odpowiednia rozgrzewka, rozpływanie, odżywianie, czy ubiór konieczne są do osiągnięcia najlepszych rezultatów oraz chronią organizm przed kontuzjami. Przygotowanie zawodnika do startu jest sprawą indywidualną, nabytą w ciągu wielu lat. Doświadczeni zawodnicy potrafią radzić sobie nie tylko z obciążeniami fizycznymi (masaże, odżywki, rozpływanie), ale również z obciążeniami psychicznymi. Podczas zawodów aspekty fizyczne i psychiczne występują w ścisłym związku. Odpowiednie postępowanie podczas zawodów (przed i po nich) ma za zadanie stworzenie stanu czujności i aktywności, zwiększenie motywacji oraz pobudzenie do gotowości i chęci do działań sportowych, z drugiej zaś strony ma rozładować nadmierne zaangażowanie i psychiczną presję. Pływacy wyczynowi mają własne sposoby na kontrolę napięcia nerwowego i przedstartowego stresu, dążąc przed startem do pozytywnych sytuacji stresowych. Jedni korzystają z porad psychologa, innym pomaga rozmowa z trenerem, rodzicami, kolegami, czują się dobrze śmiejąc sie, żartując, jeszcze inni potrzebują ciszy i spokoju, spaceru w samotności. Są zawodnicy, którzy zagłębiają się w ulubionej lekturze, będą słuchajć muzyki i to im pomaga. Są gotowi do startu.

Niedoświadczonym pływakom radzimy zrobić listę zasad postępowania podczas zawodów. Od godziny porannej pobudki, czasu wszystkich posiłków, godziny rozgrzewki i jej treści, odpoczynku, aż do ciszy nocnej. Jeśli będziesz zadowolony ze swoich wyników, będziesz wiedział jak postępować na następnych zawodach, a jeśli ci się nie powiedzie, będziesz wiedział co poprawić w swoim własnym programie przygotowań do startu. Jak widzimy, jest wiele czynników mających wpływ na wynik osiągany przez zawodnika. W naszym artykule przedstawiamy szczegółowo cztery, naszym zdaniem, najważniejsze. Chcemy uświadomić ich cel i znaczenie, tak, aby stały się nawykiem każdego sportowca, niezależnie od tego, jaki poziom reprezentuje.

  1. rozgrzewka
  2. rozpływanie
  3. odźywianie
  4. ubiór

Rozgrzewka - absolutna konieczność

Większość zawodników prowadzi rozgrzewkę bez przekonania, z przymusu, ponieważ nie ma własnych doświadczeń świadczących o korzyściach z niej płynących. Dopiero gdy osobiście przekonają się o jej wartościach, zwiększa się ich motywacja. Stwarza to szansę na uznanie jej za oczywistą i niezbędną część zawodów. Rozgrzewka zwykle trwa: przed porannymi wyścigami 30 - 40 minut, a przed finałami 30 min. i jest poprzedzona prostymi ćwiczeniami gimnastycznymi na lądzie: krążenia, skłony, ćw. rozciągające itp. Ten zestaw ćwiczeń stosuje się również, gdy czas między rozgrzewką w wodzie i początkiem startów jest bardzo długi. Zawodnicy powinni pamiętać o korzyściach płynących z prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki:

  • podwyższenie temperatury ciała i mięśni
  • przyspieszenie procesu przemiany materii
  • podwyższenie wydajności układu nerwowego tj. poprawa koordynacji ruchowej, zwiększenie czujności i spostrzegawczości
  • zmniejszenie ryzyka odniesienia kontuzji mięśni, ścięgien i więzadeł
  • poprawa czucia wody
  • daje informacje zawodnikowi: o temperaturze wody, słupkach startowych, ścianach nawrotowych itp.

Stosowanie prawidłowo dobranej rozgrzewki powoduje ekonomizację procesu przemiany materii, dzięki wyrównaniu oddechu i powiększeniu zdolności przyjmowania tlenu. Sprawność wykonania zadań staje się bardziej skoordynowana, a układ nerwowy lepiej kontroluje ruchy. Pozwala również zmniejszyć ryzyko odniesienia kontuzji.

Rozpływanie - rozluźnienie i uspokojenie

Rozpływanie, czyli uspokojenie organizmu, nie zakorzeniło się jeszcze w świadomości wielu zawodników jako konieczność. Szczególnie po zawodach, podczas których pływacy startowali 4-5 razy, przepłynięcie ok.1000 metrów kosztuje wiele zaparcia. Ćwiczenia takie muszą stać się nawykiem po każdych zawodach, zarówno w sporcie wyczynowym, jak amatorskim. Rozpływanie stosuje się również między startami, jeśli jest taka możliwość (drugi basen, brodzik). Eksperci wymieniają następujące efekty, które można osiągnąć poprzez ciągłe, spokojne pływanie przez 10-15 minut:

  • obniżenie temperatury ciała do wartości wyjściowej zostaje spowolnione, co powoduje, że funkcje serca, układu krwionośnego i mięśni nie słabną zbyt szybko
  • skraca czas regeneracji po wysiłku
  • muskulatura zostaje rozluźniona
  • przyspiesza wypłukiwanie ubocznych produktów przemiany materii
  • po rozpływaniu zawodnicy powinni odczuwać znaczną poprawę ogólnego stanu fizycznego

Po rozpływaniu zawodnik powinien posiadać dobre ogólne samopoczucie, dzięki któremu wzroźnie pozytywna stymulacja do działań przygotowujących do kolejnych startów czy następnego dnia zawodów.

Odżywianie - ładowanie energii

Odpowiednie nawyki żywieniowe podczas zawodów nie tylko podnoszą zdolność maksymalnych wysiłków, ale również mają duży wpływ na odpowiedni rozwój młodego organizmu. Zalecenia żywieniowe dietetyków w czasie zawodów:

  • pij dużo wody i napojów
  • na 1 godz. przed startem ogranicz spożywanie płynów do 300 mililitrów co 15 minut.
  • unikaj spożywania produktów mięsnych wysokobiałkowych (długi proces trawienia)
  • unikaj ostrych przypraw
  • ostatni posiłek powinien zostać spożyty 2-3 godziny przed startem
  • posiłek powinien być lekkostrawny, z dużą zawartością produktów węglowodanowych (pieczywo, makaron, ryż)
  • przekąski np. niskotłuszczowe słodycze mogą być spożywane najpóźniej na 1,5 godziny przed startem
  • na godzinę przed startem unikaj produktów stałych, pij tylko płyny z małą zawartością cukru
  • w przerwie między startami uzupełnij węglowodany nie tylko w postaci płynów z zawartością cukru, ale w postaci niewielkiej ilości węglowodanów np. zjedz banana
  • po zakończeniu zawodów uzupełnij straty energetyczne zjadając bogaty w węglowodany posiłek (pieczywo, makaron, ryż) najpóźniej 2 godziny po starcie
  • po zawodach posiłek, obok produktów węglowodanowych, powinien zawierać wszystkie pozostałe składniki pokarmowe.


Ubiór- trzymaj się ciepło

Utrzymywanie przez zawodników właściwej temperatury ciała jest rzeczą bardzo ważną, niezależnie od tego, czy jest to pływalnia odkryta czy zakryta. Na obu występują znaczne zmiany temperatur, na odkrytej wiadomo - pogoda, na zakrytej klimatyzacja, przeciągi. O odpowiednie ciepło organizmu pływacy powinni zadbać ubierając się w kompletny ubiór sportowy (bluza, spodnie) odpowiednie, wygodne obuwie sportowe wraz ze skarpetkami. Nogi pływaka są jego "motorem", więc stopy sportowca, aby mogły w pełni wykorzystać swoją moc muszą być suche aż do samego startu. Buty pomagają przeprowadzić dokładniejszą i pełniejszą rozgrzewkę na lądzie. Rzeczy, jakie powinny znaleźć się w torbie pływaka podczas zawodów:

  • sprzęt pływacki: okulary, czepek, kostiumy pływackie
  • dres sportowy - bluza, spodnie
  • koszulki
  • klapki, obuwie sportowe
  • skarpetki
  • zestaw zimowy: czapka, rękawiczki, ciepła kurtka (szczególnie na basenie odkrytym)

Należy pamiętać również o zmianie kostiumów po rozgrzewce i jeśli jest taka możliwość po każdym starcie.

Podczas oczekiwania na start nastawienie psychiczne zawodników jest różne. Nadmierne pobudzenie i napięcie psychiczne zmniejsza się podczas pierwszych minut rozgrzewki. Przedstawione powyżej czynności pomogą przygotować fizycznie zawodników, powinny ich również rozluźnić, co pozwoli na uzyskanie pozytywnego nastawienia oraz da subiektywne poczucie pewności siebie, a co za tym idzie wykorzystanie 100 proc. możliwości zawodników na starcie.

Autor: Łukasz Drynkowski
Źródło: Pływanie

Komentarze

#1 | Piotrowiak dnia 12.06.05 15:15
Właśnie... a wy macie jakieś swoje sposoby na czas przed startem??? Moze jakieś rady??? Ja np. muszę być głodny, a właściwue to muszę mieć pusto w żołądku...Pfft
#2 | Mateusz dnia 12.06.05 18:51
artykuł jest całkiem dobry
#3 | Piotrowiak dnia 13.06.05 10:53
No piękne zdjęcie masz Konrad.... zreszta sam je robiłem... ale ryż zjadłem jaPfft
#4 | zaci?ta p?ywaczka dnia 11.08.05 12:37
mam 13latek i w tamtym roku mialam luznego trenera.0 wycisku natreningach i to mnie denerwowalo bo sama zmuszałam trenerów o więcej tempówek i o wieksze zaangażowanie się ich w trening.w tym roku bede miala innego trenera i mam nadzieje że bede pływała na MP(Mistrzostwach Polski)bo naprawde mam warunki i napewno skorzystam z tych kilku rad które być może pomogą mi w osiąganiu sukcesów GrinGrinGrinGrinGrinGrinGrinDGrin:GrinGrinGrinGrinGrinGrin moje gg 9486338 jak cosik to piszcie do mnie i trzymajcie za mnie kciuki papa GrinGrinGrinGrin:GrinDGrin:Grin :*:*:*:*:*
#5 | Piotrowiak dnia 08.09.05 23:54
extra! Cieszę się, ze zaglądasz na anszą stronę. W sumie pływanie i ratownictwo jest bardzo podobne... pływanie to podstawa w ratownictwie...
Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

kulek
03.12.13 17:45
https://www.youtub
e.com/watch?v=KJwR
DQuIy1s taki tam trailler przed MP Smile

filipo
22.11.13 18:42
Zapraszam do śledzenia wyników z Międzynarodowego Pucharu Niemiec naszej reprezentacji polski http://www.dlrg.de
/sport/wettkaempfe
/aktueller-wettkam
pf/ergebnisse.html

Konrad
21.10.13 10:48
Wyniki całoroczne GPP --> "pliki / wyniki"

kamilq_0
15.10.13 13:59
Kiedy będą zdjęcia z zawodów z Płocka? Smile

yoshi
29.09.13 10:03
http://omegatiming
.pl/zawody/grand-p
rix-polski-w-ratow
nictwie-wodnym-run
da-iii-2013 prawy klik na "Zaproszenie" i opcja "Zapisz element docelowy jako..."

so
28.09.13 13:35
Brak zaproszenia w pliku lenex do zrobienia zgłoszenia na GP w płocku

Konrad
27.08.13 16:46
Grand Prix Moravie - Brno, 28.02-02.03.2014

Konrad
27.08.13 16:18
Międzynarodowy Puchar Niemiec - Warendorf, 21-24.11.2013

so
21.08.13 21:52
Wg informacji z Płocka najbliższe GP odbędzie się 5 października 2013

Konrad
11.07.13 16:59
Galeria zdjęć XLVII MP --> http://lifesaving.
..emId=18138

Ostatnio na forum

Najnowsze tematy
· www.lifesaving.pl to...
· Spotkanie integracyj...
· ustawa o bezpieczeńs...
· Odżywianie
· Ranking 2006
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum

Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 545
· Najnowszy użytkownik: MoniaJarosinska
Pozycjonowanie Strony